کیش پارسایان (دروس استاد آیت‌الله مجتبی تهرانی)
تدوین زیر نظر علی‌اکبر رشاد
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
208 صفحه




مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی از جمله بزرگانی بودند که ارتباط نزدیکی با عموم مردم و به ویژه جوانان داشتند. این مطلب در کنار درجه بالای علمی که حاصل سال‌ها خوشه‌چینی از دریای معرفت بزرگانی چون امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، آیت‌الله بروجردی و... است باعث شده تا آثار ایشان در عین عمق و دقت علمی، از زبانی ساده و قابل فهم برای عموم برخوردار باشد.

این کتاب که به عنوان مدخلی برای ورود به بحث‌های اخلاقی محسوب می‌شود، برگرفته شده از برخی از سلسله مباحث اخلاقی و معرفتی حاج آقا مجتبی است. آمیزه‌ای از اخلاق نبوی و عرفان علوی که با آیات و روایات آمیخته و به براهین عقلی نیز مزین شده و از جویبار لسان ایشان در کام تشنه طالبان سلوک الی الله ریخته می‌شود.

مباحث کتاب مشتمل بر سه بخش ایمان، صفات مؤمنان و  پیام پارسایی است؛ در بخش نخست مهمترین مسائل ایمان همچون: ماهیت، مراتب، عوامل کاهش و افزایش و آثار فردی و اجتماعی ایمان بررسی شده است. در بخش دوم، صفات و حالات مؤمنان به استناد آیات و روایات بررسی و طبقه‌بندی شده است. در نهایت در بخش سوم به شرح و تفسیر خطبه همّام اختصاص یافته است که در حقیقت شرحی بر بیان امیرالمؤمنین علیه السلام در توصیف ویژگی‌های متقین است.