تحصیلات با طعم شکلات: راهکارهای افزایش مطالعه
نوشته ابوالفضل ابراهیمی
انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره(
۶۲ صفحه

هدف این کتاب بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت افزایش انگیزش تحصیل است. درواقع مؤلف برای پاسخ به پرسش‌های دانشجویان و طلاب در زمینه موفقیت تحصیلی به بسط و توضیح پیشنهاداتی پرداخته است. با توجه به اینکه توصیه‌های کاربردی نیازمند پشتوانه نظری است؛ لذا ابتدا بخش‌های نظری مربوط توضیح داده‌شده و به دنبال آن کاربست‌های آن آمده است.
کتاب به لحاظ محتوایی به سه بخش تقسیم شده ‌است. قسمت ابتدایی کتاب، به توضیح مفهوم انگیزش و رویکردهای مختلف نظری به این موضوع می‌پردازد؛ سه بخش اصلی کتاب با توجه به زمان یادگیری یعنی آغاز، طول دوره و پایان یادگیری تفکیک شده‌ است. در هر یک از فصل‌ها عوامل مختص به زمان یادگیری مربوط ارائه می‌شود؛ بدین‌صورت که هر عامل جداگانه طرح می‌شود و راهکارهای عملی همان عامل نیز به‌دنبال آن می‌آید
.

با توجه به مباحث مطرح‌شده، مخاطب این کتاب تنها دانشجویان و طلاب نخواهند بود؛ بلکه دانش‌آموزان دبیرستان نیز می‌توانند مطالب این کتاب را در جهت موفقیت تحصیلی به‌کارگیرند. اولیا و مشاورین مقاطع دبیرستان هم از مخاطبان فعال کتاب محسوب می‌شوند که می‌توانند نکات کاربردی کتاب را در برنامه‌ریزی تحصیلی دانش‌آموزان به‌کارگیرند و در موفقیت آنان تأثیر چشم‌گیری بگذارند.