اداره کل امور فرهنگی نهاد منتشر کرد؛ پوستر «این چند کتاب» ویژه ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع) همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان، اداره کل امور فرهنگی نهاد پوستر معرفی مجموعه کتاب‌های مرتبط با این موضوع را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اداره کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان، پوستر معرفی مجموعه کتاب‌های مرتبط با این موضوع را منتشر کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور این کتاب‌ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.

فروغ شهادت (اسرار مقتل سید‌الشهداعلیه‌السلام)

نوشته آیت‌الله شیخ علی سعادت‌پرور

انتشارات احیاء کتاب

501 صفحه

«فروغ شهادت» تحقیقی نو و مستند در خصوص نهضت عاشورا و مسائل مربوط به حرکت عظیم آن حضرت است که طی 31 فصل با استناد به احادیث متقن و به دور از اظهار نظرهای شخصی و نامعتبر به تحلیل قیام تاریخی بی‌نظیر آن حضرت از نظر اخلاقی‌ و عرفانی پرداخته است. آیت‌الله علی پهلوانی تهرانی (سعادت‌پرور) در این کتاب به تبیین نکات ناب توحیدی سخنان امام حسین(علیه‌السلام) در طول این نهضت نورانی از «مدینه» تا «مکه» و از «مکه» تا «کربلا» پرداخته است و به پیام‌های مستتر در سخنان اهل بیت(علیهم‌السلام) و اصحاب آن حضرت در طول مسیر حرکت و به ویژه بعد از شهادت سیدالشهداء علیه‌السلام اشاره کرده و به موشکافی دقیق برخی از روایات پرمحتوا و توحیدی مربوط به احیای نهضت حسینی علیه‌السلام و ... می‌پردازد.

رندان تشنه لب (بررسی نهضت عاشورا در روایات اهل سنت)

نوشته محمدرضا جباران

شرکت چاپ و نشر بین‌الملل

153 صفحه

 این اثر واقعه عاشورا را از طریق منابع معتبر در نزد اهل سنت شرح می‌دهد. این کتاب در واقع سندی محکم بر اثبات فجایع آل ابی‌سفیان و شرحی بر اثبات فداکاری‌ها و جانفشانی‌های امام حسین(علیه‌السلام) و یارانش در راه حفظ اسلام، بر طبق منابع معتبر در نزد برادران اهل سنت است.

توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین(علیه السلام) نبودن)

نوشته سید علی‌اصغر علوی

انتشارات بسیج دانشگاه امام صادق(علیه السلام)

164 صفحه

 این کتاب به بیان توجیهات اقشار مختلف کسانی می‌پردازد که در مواجهه با دعوت ابا عبدالله الحسین(علیه‌السلام) به بهانه‌های مختلف از یاری ایشان سر باز زدند.

نویسنده بعد از برشمردن انواع توجیهات نظیر توجیهات عقیدتی؛ توجیهات سیاسی؛ توجیهات اجتماعی؛ توجیهات اقتصادی؛ توجیهات نظامی؛ توجیهات به ظاهر مقدّس و... در پایان، عمده توجیهات را در 6 دسته تقسیم و هر یک را تحلیل کرده است که عبارتند از: عقب‌گرد به عقاید جاهلی، دنیاطلبی؛ رهاکردن تکلیف از سوی خواص؛ غفلت؛ ترس از جان و مال و جهل و نادانی.

رحمت واسعه

گردآورنده: مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی بهجت

انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری البهجة

 351 صفحه

 این کتاب علاوه بر لطایف معرفتی عمیق و بسیار ناب، حاوی نکات و درس‌های مهمی از تاریخ عاشوراست. قوّت علمی مباحث تاریخی کتاب از عظمت علمی آیت‌الله بهجت در این زمینه نشان دارد که شاید کمتر کسی با این جنبه از شخصیت ایشان آشنا باشد.

نثر روان و بی‌تکلف همراه با استنادات معتبر و متعدد از دیگر خصایص کتاب است. اشاراتی در باب محبت اهل بیت؛ خصایص سید الشهداء(علیه السلام)؛ تاریخ زندگی ایشان؛ خباثت و شقاوت دشمنان حضرت؛ درس‌ها و عبرت‌های عاشورا؛ فضایل و کرامات سید الشهداء(علیه السلام)؛ آداب و فضایل زیارت و مجلس عزای حسین(علیه السلام) برخی از موضوعات مطرح‌شده در کتاب است.

اشک‌ها می‌پرسند (پرسش و پاسخ عاشورایی)

نوشته هادی قطبی

انتشارات بهار دلها

160 صفحه

 این کتاب به روش پرسش و پاسخ و با زبانی ساده به نگارش درآمده و نویسنده به برخی از مهم‌ترین پرسش‌ها و شبهات مطرح شده در خصوص حادثه عاشورا پاسخ گفته است. آن چه این کتاب را از نمونه‌های مشابه متمایز ساخته، این  است که پاسخ‌ها در عین پرهیز از پرگویی، بسیار عالمانه، محققانه و اقناع کننده بیان شده است.

پرسش‌ها و شبهاتی نظیر چرا امام حسین(علیه السلام) بر خلاف امام حسن(علیه‌السلام) مبارزه کرد؟ امام حسین(علیه السلام) در زمان معاویه چه فعالیتی داشت؟ آیا سفر امام حسین(علیه‌السلام) به عراق مصلحت بود؟ چرا وقتی امام از شهادت مسلم آگاه شد، بازهم به حرکت خود ادامه داد؟ آیا اربعین حسینی واقعیت دارد؟ آیا امام حسین(علیه‌السلام) از شهادت خود آگاه بود؟ چرا باید دشمنان اسلام را لعن کرد؟ و ...

درس‌های عاشورا: گزیده بیانات حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

گردآورنده: مؤسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم

انتشارات انقلاب اسلامی

262 صفحه

 این کتاب، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) دربارة درس‌های عاشورا است که به صورت موضوعی تدوین و بعد از نمایه‌زنی و تیتربندی مطالب، در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. مباحث کتاب، استخراج شده از کتاب مرجع «آفتاب در مصاف» ـ مشتمل بر تمامی بیانات رهبری از سال ۵۷ تا ۹۰ در مورد سرور و سالار شهیدان امام حسین (علیه‌السلام)ـ است که حاوی بیش از 50 درس از مکتب حسینی ا‌ست از جمله: تنوع و جاودانگی درس‌های عاشورا، وجوب قیام برای اصلاح جامعه اسلامی، لزوم شناخت وظیفه اصلی، انجام به موقع تکلیف، مقابله با جدایی دین از سیاست و ...

واقعه کربلا (ذبیح عشق)

نوشته کمال السید و ترجمه حسین سیدی

انتشارات مدرسه

95 صفحه

 این کتاب وقایع کربلا را در قالب داستان و در پانزده فصل به تصویر می‌کشد. مخاطبان این کتاب مصور، نوجوانان گروه سنی «ج» و «د» هستند.

کمال السید نویسنده عرب زبان کتاب، حوادث مربوط به واقعه کربلا از زمینه‌های پیدایش تا پس از نبرد را به زیبایی بیان کرده است و حسین سیدی با ترجمه‌ای روان این روایات را همراه با تصاویر جذاب به مخاطبان نوجوان فارسی‌زبان ارائه کرده است. مطالعه این کتاب برای آشنایی بیشتر نوجوانان با ماجرای تاریخی کربلا و قیام امام حسین(علیه‌السلام) پیشنهاد می‌شود.

قصه عاشورا (دفتر دوم، سفیر تنها، مسلم بن عقیل)

نوشته پرویز امینی و تصویرگری فرهاد جمشیدی

شرکت ترنج

مجموعه 72 جلدی

 قیام عظیم امام حسین(علیه‌السلام)، اقدامی بی‌اندیشه و بدون در نظر گرفتن همة جوانب نبود. ایشان بر اساس القائات سطحی و تحت تأثیر نامه‌های محبت‌‌آمیز و دعوت‌نامه‌های احساسی اهل کوفه، عکس‌العمل فوری نشان ندادند و همه جوانب امر را سنجیدند. مرحله اعزام سفیری امین از سوی امام(علیه‌السلام) به کوفه، یکی از مراحل مهم نهضت تاریخی عاشوراست که شایسته دقت و بررسی بسیار است. دفتر دوم کتاب قصه عاشورا با روایت ظلم‌هایی که بر سفیر تنهای امام حسین(علیه‌السلام) در کوفه رفته است شرایط اجتماعی و فضای سیاسی آن روزگار را برای مخاطبان گروه سنی «ج» و «د» توصیف می‌کند.

مجموعه داستان‌های قصه عاشورا در 72 دفتر به نکات و ظرایف واقعة عاشورا با نگاه بر افراد مؤثر در این حادثة بی‌نظیر تاریخ اسلام، از جمله خاندان، اصحاب و دشمنان امام حسین(علیه‌السلام) پرداخته است.


منبع: روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور